הדף בטעינה...
מילון (מילון)
חפש מתקדם
 
גודל גופן: א   א   א   א

 

עמוד <<הקודם   הבא>> תצוגת מונח פרוסה מיון עברי בחירת פריטים להדפסה
הכל א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 All a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z
אוניברסליזם לשוני
הדפס
גישה הגורסת כי לכל בני האדם "מושגי יסוד" משותפים.
אידיאולוגיה
הדפס
מכלול של דעות מגובשות המשקפות נקודת ראות או השקפת עולם מסוימת.
אידיולקט
הדפס
ה"דיאלקט" של פרט מסוים בחברה, המתבטא בהרגלי הדיבור והכתיבה שלו. אין הוא גורם בדרך כלל הפרעה בתקשורת בין בני אדם השייכים לאותה חברת לשון, משום שהמשותף מרובה מהאישי ומהמיוחד. האידיולקט עשוי להשתנות במשך חייו של הפרט.
אנטי לשון
הדפס
ביטוי קיצוני של דיאלקט חברתי, הנוצר בקבוצות שוליים חברתיות מתוך התנגדות למציאות החברה הכללית, כגון שפת פושעים וגנבים. אנטי לשון מתאפיינת באוצר המילים בלבד, אוצר מילים חדש המשתנה בתדירות גבוהה.
אתנולינגויסטיקה
הדפס
מדע החוקר את הלשון ביחס לתרבות (אמונות ודעות, השקפת עולם, ביטויים תרבותיים).
אתנולקט
הדפס
תת-לשון המאפיינת קבוצה אתנית מסוימת, בעלת מוסכמות חברתיות חדשות, הנובעות מרצון להיבדל מן החברה הכללית ולהזדהות כקבוצה ייחודית בעלת אפיוני תרבות ותקשורת משלה.
דו-לשוניות
הדפס
מצב האופייני לאדם השולט בשתי שפות בצורה שווה פחות או יותר, ומסוגל להשתמש בהן לאותם הצרכים או לצרכים שונים.
דיאלקט אזורי
הדפס
תת-לשון האופיינית לאזור מגורים מסוים, למשל הערבית באלג'יר, במרוקו, במצרים וכדומה, או האנגלית בארה"ב, באנגליה, בקנדה וכדומה. הדיאלקט בא לידי ביטוי בהגייה, בבחירת המילים ובדרכי ההצטרפות שלהן, ובאוצר המילים.
דיגלוסיה
הדפס
מצב שבו שתי שפות או שתי וריאציות לשוניות משמשות בחברה מסוימת זו בצד זו למטרות שונות; לכל אחת הפונקציה האופיינית לה, ואין שתיהן מתערבות זו בזו. בדרך-כלל אחת מהן נחשבת "גבוהה" (שפה פורמלית ושפת תרבות), והשנייה - "נמוכה" (שפת היום-יום).
ההקשר החברתי
הדפס
התבניות הלשוניות הנוהגות בהתאם לנורמות וערכים מקובלים (משלבים, דיאלקטים אזוריים וכדומה).
ההקשר הנסיבתי
הדפס
הסביבה או הסיטואציה שבה מתרחשת הפעילות הלשונית.
ההקשר התרבותי
הדפס
הנורמות הלשוניות הקשורות במשקעים תרבותיים שונים של החברה.
הקוד המורחב
הדפס
הלשון הפורמלית והרשמית, והיא משמשת בתקשורת שבה הדוברים אינם בעלי רקע משותף, לכן יש להעביר מסרים באופן ברור.
הקוד המצומצם
הדפס
הלשון הכללית והעממית, והיא משמשת לתקשורת בינאישית יומיומית בין דוברים בעלי רקע משותף, לכן המסר מועבר לעיתים בקודים וכוונת הדובר ברורה
התפתחות הלשון אצל ילדים על-פי לבוב
הדפס
1. לימוד הדקדוק הבסיסי- בגילאי 3-4 לומד הילד מהוריו ומסביבתו את כללי הלשון.
2. לשון הדיבור- בגילאי 5-12 לומד הילד את הלשון המדוברת בסביבתו, כלומר את הסוציולקט שאליו הוא משתייך. (זהו השלב המכריע בהתפתחותו הלשונית).
3. תפישה חברתית- שלב זה מתחיל בגיל ההתבגרות. הילד מתקרב אל המבוגרים ומאמץ את לשונם. בגילאי 14-15 לשונו קרובה ללשון המבוגרים.
4. גיוון סגנוני- מגיל 13 ואילך לומד הילד להתאים את לשונו לנסיבות השונות, למשל במעמד רשמי ידבר הילד באופן שונה מאשר בין חבריו.
5. סטנדרט קבוע- היכולת לשמור על גוון לשוני גבוה יחסית.
6. שליטה מלאה בגוונים- הדובר מגוון את לשונו באופן רחב בהתאם לנסיבות השיח.
[1 (segHrefId1)] [2 (segHrefId2)] [3 (segHrefId3)]
עמוד <<הקודם  הבא>>