הדף בטעינה...
מילון מונחים (מילון)
חפש מתקדם
 
גודל גופן: א   א   א   א

 

עמוד <<הקודם   הבא>> תצוגת מונח לא פרוסה מיון אנגלי בחירת פריטים להדפסה
הכל א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 All a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z
תיאור:

מילון המונחים כולל את כל המילים והמונחים המוסיקליים הנזכרים בספרי הלימוד של קורס האופרה ושל הקורסים האחרים במוסיקה, וכן מונחים מוסיקליים כלליים שמן הראוי להכיר. כל מונח זוכה להגדרה קצרה, ולרובם גם הסבר מורחב, עם ציון דוגמאות מתוך האופרות הנלמדות בקורס האופרה. לכן רצוי לקרוא את המילון תמיד במצב "פרוס".

אפשר לקרוא במילון לפי הסדר, או לפי אות מסוימת, עברית או אנגלית (על-ידי לחיצה על לחצן האות). מילים "חמות" (צבועות ועם קו תחתי) יַפנו אתכם להגדרותיהן הנפרדות.

בלחיצה על דוגמאות התווים ועל שמות יצירות תוכלו להאזין להן. מומלץ להקטין את חלון הנגן כך שלא יסתיר את דוגמת התווים שאותה הוא ממחיש. להקלטות הלקוחות מקורס האופרה תוכלו להאזין בספרי הקורס הסרוקים באתר פא"ר. 

למעבר (או לחזרה) לדף הבית של אתר המחלקה לחצו כאן.

ענת שרון

אוֹבֶרטוּרָה
Overture
הדפס
ראו: פתיחה.
אוניסונו
unisono
הדפס

(איטלקית:) ביחד, פה אחד.


מרקם שבו מנוגנים/מושרים אותם צלילים (או באוקטבות) על-ידי כלים/זמרים שונים.

זהו בדרך כלל מרקם חגיגי, בשימוש מיוחד, המעניק צבע ספציפי למוסיקה.


לדוגמה: המוסיקה המתארת את תנועותיו של ריגולטו מבוצעת בתזמורת פעמים רבות באוניסונו, למשל לאחר הופעתו של מונטרונה, וכן ברצ'יטטיב אריוזו שלו.
בקונצ'רטו לחליל החוחית (Il gardellino) מאת אנטוניו ויוואלדי, כלי הקשת מנגנים אוניסונו.    

אוסטינטו
Ostinato
הדפס

(איטלקית:) "עיקש".


תבנית חוזרת, מלודית או קצבית, בדרך כלל בבס, המתמידה לאורך זמן, לעתים לאורך פרק שלם.

דוגמאות רבות תמצאו ביחידת הלימוד "נקודת האורגן" מתוך הקורס מוסיקה ממבט ראשון.


בקורס האופרה מצאנו תבניות אוסטינטו משתנות באריה הגדולה של ריגולטו.

אופוס
Opus
הדפס

מספר היצירה ברשימת יצירותיו של המלחין.
בקיצור: אופ' (.Op)

המספר ניתן בדרך כלל על-ידי המוציא לאור.

אופרֶטה
Operetta
הדפס
אופרה קלה הכוללת דיאלוג מדובר, שירים בעלי מלודיות עשירות וריקודים. הז'אנר התפתח החל מסוף המאה ה-19.

לדוגמה: החיים הפריזאיים (La vie parisienne, 1866) מאת ז'אק אופנבך.

אופרה
Opera
הדפס
יצירה מוסיקלית-דרמטית המוצגת על הבימה. (אופרה = יצירה, קיצור של "יצירה במוסיקה", או "יצירה מוסיקלית"). משתתפים בה זמרים סולנים, תזמורת ולעתים גם מקהלה, והיא מוצגת בבימוי עם תפאורה ותלבושות.

באופרה המסורתית הטקסט בדרך כלל מושר כולו, בשני סגנונות שירה: רצ'יטטיב ואריה.
קיימים ז'אנרים שונים של אופרות, בהם:



אופייה של האופרה כיצירת כלאיים של מוסיקה ותאטרון גרר תמיד ביקורת וסָטירה:


"אופרה היא עניין מוזר המורכב מפיוט וממוסיקה, שבו המשורר והמוסיקאי מפריעים איש לרעהו וגורמים לעצמם אינספור בעיות תוך ניסיון להפיק יצירה עלובה..." (הסטיריקון הצרפתי סנט-אוורמון, בן המאה ה-17)


"אופרה היא חזיון מופלא, שנועד להנות את העין ואת האוזן על חשבון ההבנה." (הלורד צ'סטרפילד)

אוקטבה
octave
הדפס

מרווח בן שמונה צלילים. מבחינה אקוסטית שומעים את אותו הצליל, אך גבוה או נמוך יותר.

 

אורָטוריה
Oratorio
הדפס
יצירה מוסיקלית דרמטית-סיפורית, ללא הצגה בימתית, בדרך כלל על נושא דתי או היסטורי. 

בדומה לאופרה, גם האורטוריה מבוצעת על-ידי זמרים, מקהלה ותזמורת, וכוללת אריות ורצ'יטטיבים.
ז'אנר זה היה נפוץ במיוחד במאה ה-18. לדוגמה: משיח מאת הנדל.

אינטֶרלוד
interlude
הדפס
נגינת ביניים. מוסיקה המנוגנת בין החטיבות ביצירה דרמטית.
ראו גם אינטרמצו.
אינטֶרמֶדיו
Intermedio
הדפס
(איטלקית:) קטע ביניים המשלב תאטרון, מוסיקה ומחול, ומוצג במהלך הצגתו של מחזה בתקופת הרנסנס.
לקראת סוף המאה ה-16 הפך האינטרמדיו למופע העיקרי כחיזיון מונומנטלי רב-פאר ועשיר באפקטים של תפאורה ותאורה. העלילה באינטרמדיו היתה דלה, סטטית ואלגורית, והמוסיקה כללה מונודיות עשירות במליסמות ומדריגלים. (קורס האופרה, מסך שני, פרק 3).
אינטֶרמֶצו
Intermezzo
הדפס

(איטלקית:) קטע ביניים.
באופרה זהו קטע תזמורתי, ללא זִמרה, המנוגן בין תמונות שונות במערכה.

מלחיני האופרות במאה ה-19 ניצלו את האינטרמצו להצגת רצף של מלודיות (כמו מסקאני באבירות כפרית) או לסיכום ולעיבוד כל הלייטמוטיבים (כמו ואגנר בהוולקירה וריכרד שטראוס בשלומית).
אלט
alto
הדפס
קול נשי נמוך, בעל גוון כהה.

המובן המילולי של "אלט" הוא "גבוה" (באיטלקית). הבלבול נובע מכך שבעבר הרחוק הושר המנעד הצלילי של האלט בפי גברים, שבעבורם הוא, כמובן, גבוה.
מנעד האלט משתרע בקירוב מהצליל פה שמתחת לדו האמצעי ועד רה שבאוקטבה השנייה:

תפקידה של מדלנה באופרה ריגולטו מאת ורדי הוא תפקיד לזמרת אלט.
קול אלט נמוך וכהה במיוחד נקרא קונטראלטו.

אנסמבל
ensemble
הדפס

"יחדיו" (בצרפתית).
שירה או נגינה של כמה מבצעים ביחד ("הרכב").

שמות ההרכבים הם:
דואט (לזמרים) / דואו (לנגנים) - אריה / יצירה לשניים
טרצט (לזמרים) / טריו (לנגנים) - שלישייה
קוורטט - רביעייה
קווינטט - חמישייה
סקסטט - שישייה
ספטט - שביעייה
אוקטט - שמינייה
(ראו בקורס האופרה, מסך ראשון עמ' 50; לאופן בניית קטע אנסמבל על-ידי המלחין ראו מסך חמישי מעמ' 138)

אקורד
chord
הדפס

צירוף של שלושה צלילים או יותר, הנשמעים בו-זמנית.


אקורד משולש הוא אקורד בסיסי בן שלושה צלילים, שהמרווחים ביניהם הם של שלושה צלילים (טרצה).


אקורד שבור הוא אקורד שצליליו מנוגנים באופן מלודי, בזה אחר זה. ראו גם: ארפז'.


להלן דוגמה לליווי הבנוי מאקורדים שבורים, מתוך השיר כשלואיזה שרפה את מכתבי אהובה הבוגדני מאת מוצרט:



לאקורדים נוספים (לחצו על דוגמאות התווים כדי לשמוע אותן. הקטינו את חלון הנגן ועקבו אחר התווים.)

ארטיקוּלציה
articulation
הדפס
אופן חיתוך הצליל.

שני סוגי הארטיקולציה הנפוצים ביותר הם לגטו וסטקטו. ביניהם קיימות דקויות רבות של ארטיקולציה.
לדוגמה: בדואט הפותח את נישואי פיגארו מאת מוצרט, פיגארו שר בצלילי סטקטו (המציגים את דמותו כקומית), ואילו סוזנה שרה בצלילי לגטו (המציגים את דמותה כנשית).

[1 (segHrefId1)] [2 (segHrefId2)] [3 (segHrefId3)] [4 (segHrefId4)] [5 (segHrefId5)] [6 (segHrefId6)] [7 (segHrefId7)] [8 (segHrefId8)] [9 (segHrefId9)] [10 (segHrefId10)] [11 (segHrefId11)] [12 (segHrefId12)] [13 (segHrefId13)] [14 (segHrefId14)] [15 (segHrefId15)]
עמוד <<הקודם  הבא>>